torsdag 30 september 2010

Andra dagens höjdpunkter, eller?

Dagens avsnitt i Rättegången säsong 2 var inte så väldigt intressant, men där fanns nog en par saker som jag vill ta fasta på. Jag tänker inte desto mer referera rättegångsdagen, om du vill veta mera kan du läsa någon annan blogg (gå in på live.piratpartiet.se och välj fritt ;) ) Den största orsaken till varför jag avstår att säga mer om exakt vad som hände i dagens rättegång är att jag missade en stor del idag.

En sak jag störde mig extremt mycket på var målsägandeadvokaternas beräkningar när det gäller hur mycket deras respektive nöjesindustrier har förlorat på grund av TPB's verksamhet. IFPIs beräkning grundade sig på 6,50€ per skiva multiplicerat med antalet nedladdningar. Om man drar paralleller till andra digitala musikdistributörer så räknar t.ex. Spotify med 0,3 öre per skiva. Man får alltså 1837 album om man köper via spotify (efter att månadsavgiften på 99kr/mån är betald!) jämfört med om man köper av Danowsky. Hmm, svårt val? När skall musikindustrin fatta att vi lever i en ny tidsålder nu? Ingen är beredd att betala feta skivbolagsdirektörer för en plastbit längre. Jag betalar gärna artisten en liten summa per skiva, om jag verkligen vill ha skivan, men en förlegad mellanhand? Nej tack!

Sedan förstår jag ju inte hur de tänker när de räknar att alla nerladdade verk är förlorad inkomst för skivbolagen. Jag kan lova att av alla verk som laddas ner skulle kanske, kanske 5% köpas om inte nerladdningsalternativet fanns. Folk betalar inte surt förvärvade förmögenheter för någonting de inte vet om det är bra längre, så om man inte kunde ladda ner skulle man konsumera mycket mindre musik och hålla sig till sin "safety zone". Snacka om att ta livet av nöjesindustrin.

En annan sak i dagens agenda som jag ville ta fasta på var den beräkning som Grant Thornton gjort på hur stora annonsintäkterna på TPB borde vara. Det finns alltså inga bevis för hur stor summa det skulle röra sig om, utan ett konsultbolag har funderat kring hur mycket det skulle kunna röra sig om. Nu vet jag inte hur annonseringen fungerar på TPB i dagens läge, men jag minns att runt tiden för första razzian och rättegången så rörde det sig om mest AdultFriendFinder reklam. På något sätt så tvivlar jag på att AFF har kommit krypande och köpt en permanent annonsplats för miljonsummor. Som så många andra affiliate program fungerar AFF på basis av hur många nya medlemmar som kommer från en viss sida. Reklam på internet fungerar inte på samma sätt som en annons i en tidning. På något sätt tvivlar jag också på att Grant Thornton har fått tag på information om hur många nya medlemmar AFF eller någon annan har fått via reklam på The Pirate Bay. De har alltså fått betalt för att gissa, och därför givetvis sett till att gissa på en sådan siffra som gör kunden nöjd.

1 kommentar:

  1. Min erfarenhet av annonsering säger mig att denna summa (3,5 - 25 milj.) är våldsamt överdriven. Dels har dom (i alla fall förra gången) räknat på att alla annons-spots drar in lika mycket intäkter som den bästa annonsplatsen vilket givetvis är helgalet. En liten annons på en undersida drar in en bråkdel av en bra annons på frontpage. Sedan är detta verkligen inga välbetalda annonser utan med all säkerhet "sign-up" betalda. Fick dom ihop en mille och hade full täckning för sina kostnader ska dom nog vara nöjda...

    SvaraRadera